Μέσα στο επόμενο ακαδημαϊκό έτος αναμένονται να ξεκινήσουν οι ουσιαστικές συζητήσεις που θα αφορούν τη χάραξη του νέου χωροταξικού χάρτη της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης-ένα φλέγον ζήτημα της εποχής μας, αν αναλογιστεί κανείς την περίοδο δημοσιονομικής κρίσεως που διανύει το κράτος και το βαθμό στον οποίο αυτή μπορεί να επηρεάσει, ακόμα και να βλάψει, την τριτοβάθμια παιδεία της χώρας.
Ο σχεδιασμός που προβλέπεται να υιοθετηθεί από το Υπουργείο Παιδείας κατευθύνεται προς τη συγχώνευση ΑΕΙ και ΑΤΕΙ και τοιουτοτρόπως, στα πλαίσια ενός ελάχιστου δυνατού οικονομικού προϋπολογισμού, στην ορθότερη οργάνωση και καλύτερη λειτουργία τους. Ή τουλάχιστον αυτό διατείνεται πως θα επιτύχει η υπουργική ηγεσία με τη λήψη των νέων μέτρων, με τη νέα αυτή δομή λειτουργίας των ανώτερων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων που «θα ωθήσει την Ελλάδα σε μια νέα εκπαιδευτική εποχή με λιγότερα, αλλά αρτιότερα ιδρύματα».
Άραγε μπορεί να ορθοποδήσει μια μεταρρύθμιση σε ζητήματα ζωτικής σημασίας, όπως αυτό της παιδείας, βασισμένη κατά κύριο λόγο στη λογική των οικονομικών περικοπών; Μήπως πίσω απ’ όλες αυτές τις μεγαλόστομες δηλώσεις και τις φιλόδοξες προθέσεις καλύπτεται μια προσχηματική διάθεση διαλόγου από την πλευρά της κυβέρνησης, μια πρόχειρη σχεδίαση λήψης εκπαιδευτικών μέτρων επειδή έτσι επιβάλλει το πολιτικό «δοκούν»; Οι ριζικές και άμεσες αλλαγές στον τομέα της εκπαίδευσης καθίστανται αδήριτη επιταγή των χαλεπών καιρών μας. Ωστόσο, πόσο σίγουρος μπορεί να είναι ο καθένας από εμάς, μαθητής ή σπουδαστής, άμεσα επηρεαζόμενος από οποιαδήποτε αλλαγή, για το αν αυτοί, που ως αντιπολίτευση είχαν σταθερά και διαχρονικά αρνητική στάση απέναντι σε κάθε τι νέο, μπορούν σε αυτή την κρίσιμη φάση να εισάγουν τις επιθυμητές μεταρρυθμίσεις; Μπορούν να προκαλέσουν κύμα αλλαγής και ανανέωσης οι ίδιοι που μόλις ανακάλυψαν ότι στις πρόσφατες συγχωνεύσεις αλα Καλλικράτη έκλεισαν σχολείο σε νησί άγονης γραμμής, το οποίο είχε εγκαινιάσει πριν από χρόνια ο νυν Πρωθυπουργός και τότε Υπουργός Παιδείας, τότε μόνο έσπευσαν να ανακαλέσουν το κλείσιμο του;
Επόμενο ήταν να επικρατήσουν σύγχυση και αναβρασμός στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, ιδιαίτερα αναφορικά με το ενδεχόμενο της κατάργησης σχολών. Ενδεικτικά, αναφέρει σε συνέντευξη του στο περιοδικό ‘Κ’ ο πρύτανης Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, κ.Θεόδωρος Παπαθεοδώρου: «Δε διαπραγματευόμαστε την προοπτική κλεισίματος τμημάτων». Η ρητή αυτή διατύπωση ,ωστόσο, γέννα προβληματισμό για το αν οι διοικητικές αρχές των εκάστοτε πανεπιστήμιων ασπάζονται τη λογική των τοπικών κοινοτήτων «Ο,τι έχομεν είναι καλόν δια την τοπικήν μας οικονομίαν».
Η γεωγραφική διασπορά των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι αδιαμφισβήτητη: στη χώρα μας σήμερα λειτουργούν-και όχι βέβαια υπό τις καταλληλότερες συνθήκες-
503 τμήματα. Από αυτά τα 266 είναι πανεπιστήμια, τα 213 είναι ΤΕΙ και τα 22 είναι στρατιωτικές σχολές. Συνολικά, η χώρα διαθέτει 22 πανεπιστήμια και 15 ΤΕΙ(αμφιβόλου ποιότητας τμημάτων)σε 65 πόλεις, ενώ παράλληλα,18 ελληνικές πόλεις διαθέτουν το ίδιο τμήμα σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Αυτήν την γεωγραφική και συνάμα λειτουργική συμφόρηση προμηνύει ότι θα αντιμετωπίσει με τα επικείμενα σχέδια της η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας(;).
Στην ουσία, ωστόσο, οι αλλαγές που προκηρύχτηκαν θα πρέπει να επανεξεταστούν. Προς το παρόν, καμία κουβέντα στις πρώτες πληροφορίες των κυβερνητικών προθέσεων δεν έχει γίνει σχετικά με το πανεπιστημιακό προσωπικό. Με τι είδους καθηγητές σκοπεύουν να επανδρώσουν τα νεοσύστατα τμήματα; Ούτε ,βέβαια ακούστηκε οτιδήποτε για το ρόλο του φοιτητή, τα εργαλεία και τις γνώσεις με τα οποία θα εφοδιάζεται μέσα από το νέο πανεπιστήμιο. Και φυσικά ακόμα δεν έχει γίνει καμία αναφορά σε αυτό που για τα μεγάλα και σοβαρά πανεπιστήμια του εξωτερικού αποτελεί αρχή-θεμέλιο και όχι απλά πρόταση μεταρρύθμισης:την αξιολόγηση διδασκόμενων και διδασκόντων με βάση την άξια τους και ΟΧΙ τα «κονε» τους. Θα πρέπει να καθοριστούν εξαρχής τα αμιγώς ακαδημαϊκά κριτήρια συστάσεως και λειτουργίας οποιουδήποτε τμήματος. Είναι απαραίτητη η εξέταση της επιστημονικής και ακαδημαϊκής αρτιότητας τους.
Στην Ελλάδα ‘‘είσαι αυτό που δηλώνεις’’ και αυτό ανταποκρίνεται ,δυστυχώς, στην υπάρχουσα τριτοβάθμια εκπαιδευτική δομή!
MZ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου